Column

't Klopt niet als een bus

24-03-2012
Wij merken er niet veel van maar er woedt een titanenstrijd in Den Haag. De inzet: ons busvervoer. Wie mag tot 2019 het vervoer van Haagse burgers onder zijn hoede nemen? Dankzij de zegeningen van de marktwerking is de HTM niet meer de enige speler. Andere partijen moeoten kunnen inschrijven. Openbare aanbesteding, zo wil het verhaal, zou beter zijn voor de passagiers en de portemonnee. Vooralsnog blijkt daar weinig van en zorgt de stoelendans rond voor een vervoerskontrakt voor een hoop onrust. Zeker nu busmaatschappij Veolia de HTM voor de rechter heeft gedaagt in een kort geding. Ze willen meer weten over de procedure rond de aanbesteding, die volgens hen in strijd is met de regels. Veolia eist zelfs stopzetting van het aanbestedingsproces. ‘Het is een chaos', zegt hun advocaat. ‘De meest waardeloze aanbesteding ooit.' Volgens Veolia moet degene die de aanbesteding wint zelf vijf miljoen euro meenemen om het bedrijf draaiende te houden. De 27 miljoen die de gemeente er voor over heeft is ver onder de marktprijs en dat mág geeneens. Waarom kan de HTM dan wel inschrijven op die openbare aanbesteding? Omdat ze met de opbrengst van hun tramlijnen hopen het gat te dichten. Of hopen dat de gemeente uiteindleijk financieel bijspringt. De woordvoerdster van de HTM vindt dat Veolia niet moet zeuren, ‘anders doe je maar niet mee.' Kortom, de messen zijn geslepen. Ondertussen sta ik in gedachten bij een bushalte en vraag me af hoe dit gekrakeel in hemelsnaam een heilzame werking kan hebben op ons busvervoer. Waarom is het niet mogelijk om de dingen die van ons zijn - ik reken openbaar vervoer tot iets van ons, daarom noemen we het immers openbaar - efficiënt en goed te regelen en daar een normale prijs tegenover te stellen? Je mag verwachten dat straks, om de kosten in de hand te houden, diep in het eigen vlees zal worden gesneden. Minder personeel dat harder moet werken, minder service, minder buslijnen en ritten, kortom: minder kwaliteit voor ongetwijfeld meer geld. Onzin? Noem mij één gemeente waar de privatisering van het openbaar vervoer heeft geresulteerd in verbetering voor reizigers en het ov-personeel en ik zal zwijgen.