Column

Je weet niet wat je ziet: de Hemafrodiet

20-12-2011
Het kleinste publiek waar ik ooit voor heb opgetreden was de Raad van Bestuur van de Hema. Tien man, waarvan de helft vrouw, die zich graag op de hak lieten nemen door een bijdehande Hagenees. Dat vond ik al uitzonderlijk. De meeste Raden van Bestuur hebben geen greintje zelfspot maar hier werd hartelijk om zichzelf en elkaar gelachen. Toen de Hema als een van de eerste ondernemingen in Nederland zich daadwerkelijk ging richten op de allochtone medemens en daar winst uit wist te halen, vond ik dat al even uitzonderlijk. En nu flikken ze het weer: ze breken in een reclame-campagne een lans voor het laatste sexuele taboe dat er nog is - acceptatie van transsexualiteit. Want homo's en lesbo's horen er ondertussen gewoon bij, maar zij die de overstap van de ene sexe naar de andere maken vechten een moeilijke strijd. De Hema maakt reclame voor een BH met een man, vermomd als lekker wijf. Als ik mijn huis nader rij ik langs de poster: reclame voor de ‘mega push-up' BH. Een verwerpelijk ding, zo'n stuk opvulsel. Sterker nog: het is een misdaad tegen de menselijkheid. Meerdere malen is het mij gebeurd dat ik dacht thuis te komen met een gevulde fruitmand, om even later te ontdekken dat mij citroenen voor knollen waren verkocht. Push-up BH's zijn levensgevaarlijk; iets laten zien wat je niet hebt leidt tot rampzalige gevolgen. Ter vergelijking: de boekhouding van Griekenland zat precies hetzelfde in elkaar. Deze BH is je reinste oplichting. Letterlijk en figuurlijk. Er bestaat ook een mannelijke tegenhanger, de ‘wonderjock'. Deze onderbroek helpt de man om het zaakje naar voren te plaatsen zodat het groter lijkt. Een koekje van eigen deeg voor de dames maar feitelijk een dubbele afgang in de slaapkamer. We houden mekaar voor de gek. Dat de mega-push up BH wordt verkocht met de slogan ‘Echt Hema' is helemáál het toppunt. Zelden was iets zo onecht als deze Chinese schuimvulling in plaats van rondborstig Hollands vlees. Dames, er is al zoveel nep in de wereld. Laat u niets wijsmaken door (mannelijke) reclamemakers. Doe er niet aan mee. Mijn advies: laat het maar lekker hangen.