Shitty Film

De meest gastvrije stad van Nederland - voor de derde keer op rij - is Den Bosch. Den Haag eindigt op de 12e plaats. Me dunkt, daar valt nog iets te winnen. Logisch dat er daarom ter promotie reclamefilmpjes worden gemaakt. Maar nimmer zo zaadloos als de ‘City Film' die nu gemaakt is. Een film van 24 minuten over Den Haag, die via YouTube - hét medium voor bewegend beeld - wereldwijd wordt verspreid. Dan mag je wat vuurwerk verwachten. Maar niets is minder waar. De City Film Den Haag is een voortkabbelend breiwerkje van obligate beelden, gepresenteerd door twee zielloze has-been acteurs die geen enkele binding hebben met de stad. ‘We join Mark and Tamara during a weekend trip. If you are lazy you can discover the Hague by a scooter.' Van die dingen. Nietszeggende meuk. ‘I really should have brought my boyfriend to the Noordeinde.' Yeh, right. Er vallen twee zaken op aan deze comatueuze beeldcompositie. Ten eerste: de film is gemaakt door Amsterdammers. Ik mocht vorige week een bijeenkomst opluisteren in de voormalige Caballlero fabriek op de Binkhorst, waar tal van hippe en professionele bedrijfjes zitten. Daar stikt het van de Haagse filmmakers! Waarom niet een Haags bedrijf voor een Haagse reclamefilm? Ik heb niks tegen Amsterdam; ik heb er ook niks op vóór. Ik voel net zoveel affectie voor Amsterdam als, pak ‘m beet, Wezep. (Hoewel Wezep nog een mooie kerk heeft, aan het begin van de Stationsstraat.) De tweede zaak die opvalt is dat de film over Den Haag helemaal niet uniek is. De CityFilms bestaan ook van 17 andere steden en die zien er exact hetzelfde uit. Den Bosch is ook een ‘City of Green Surroundings', Eindhoven is ook ‘een World Class Shopping City'. What the fuck? We worden genaaid door een Amsterdams bedrijf dat hun formatje 1 op 1 kopieert naar andere steden. Dezelfde vormgeving, voorspelbare muziek en voorspelbare diarree van slaapverwekkende beelden. Allemaal geforceerde citymarketing, gemaakt vanuit de opdrachtgever - niet vanuit de gebruiker, de toerist. Maar ach, het gaat om het resultaat, nietwaar? Het filmpje is - ruim twee weken na de lancering - 197 keer bekeken. Wauw. We kunnen spreken van een voorzichtig succes.