Koperjatters op het spoor

In 2006 begon de koperprijs te stijgen. Explosief zelfs.Reden? De Chinezen. Ze hebben een enorme behoefte aan grondstoffen. Dus stijgen wereldwijd ook de kosten koper. Eén kilo koper levert 8 euro op. ‘t Loont de moeite om koper te jatten. En het is redelijk eenvoudig te vinden. Bliksemafleiders, koperen leidingen, zonnewijzers, vazen op begraafplaatsen, zelfs de verbindingsstukken van de treinrails. Maakt die Chinezen niet uit waar het vandaan komt - ze zijn gek op koper. Gisteren haalde ik Babi Pangang en vroeg of ik kon betalen met een rolletje koperdraad. Dat was dat geen probeem.De koperzucht neemt bruteske vormen aan; ik ken zelfs een echtpaar wiens koperen bruiloft is gejat. Waarom juist koper? Omdat er electriciteit moet komen voor 1 miljard Chinezen. Wacht maar tot die allemaal een stekker in het stopcontact steken; dan gaat bij ons het licht uit. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat ook Brazilie en India grootgebruikers van koper zijn.Die hebben het vooral nodig voor de productie van hun laptops en mobiele telefoons. Ondertussen staat hier de trein stil. Treinreizigers hadden vorig jaar 170 uur vertraging door koperjatters. Natuurlijk wordt er van alles verzonnen om het de dieven zo moeilijk mogelijk te maken. In Belgie verven ze de koperen bedradingen in belachelijke kleuren om het minder aantrekkelijk te maken voor verkoop. In Frankrijk - waar uiteraard nog veel meer spoor ligt -worden iedere dag tientallen helicopters van de gendarmerie ingezet om te patrouilleren.  Er zijn proefprojecten met registratiechips in het koper en een speciale DNA-spray waardoor altijd te achterhalen is waar het koper vandaan komt. Waarom dat zo belangrijk is? Omdat de politie bij aanhouding - en er zijn al heel wat bestelbusjes volgeladen met koper onderschept – moet bewijzen dat het koper is gejat. En wáár het is gejat.Wijzen naar een treinspoor is niet genoeg.Ondertussen zegt de minister dat er sprake is van een ‘aanvaardbaar risico’ voor de reizigers. Zal best, maar de koperprijs blijft stijgen, en daarmee het risico op ongelukken. Ik raad aan om, als je heden ten dage de trein neemt, voor de zekerheid een helm op te doen en een bitje in de mond te stoppen.