Op het Ketshuis kunnen ze wel een leraar gebruiken

Wie enkel een boekhoudersblik op de samenleving richt - iets waar we dit kabinet voor de volle 100% van kunnen betichten - komt tot de conclusie dat ‘speciaal onderwijs' een nutteloze exercitie is. Warom zou je veel geld en moeite steken in iets dat weinig tot geen rendement op gaat leveren? Waar zit de winst? Leg dat maar eens uit aan het apenorkestje dat nu resideert in het Ketshuis. Ze krassen met één pennenstreek weg wat in decennia zorgvuldig met veel tijd en liefde is opgebouwd. Terecht dat mensen boos worden. Een bezuiniging van driehonderd miljoen euro op het speciaal (passend) onderwijs is reden genoeg om te gaan staken en dat deden de leerkrachten dan ook. De scholen in Den Haag, Leiden en Alphen aan de Rijn zijn volgens de onderwijsbond het zwaarst getroffen door de staking van gisteren. In onze regio gaat het om een bezuiniging van een en twintig miljoen euro. Dat deze bezuiniging een probleem is, erkent het kabinet. De oplossing is er volgens Rutte's roedel ook: grotere klassen. Grotere klassen met kinderen die allemaal hun eigen begeleidingstraject nodig hebben. Zo verwordt de leraar tot een Chinees in het circus met van die eetborden op stokjes: rennen van bordje naar bordje en zorgen dat er geeneen van af klettert. Mijn sympathie gaat uit naar de leerkrachten die hun krachten al jaren stelselmatig zien afnemen door reorganisaties, bezuinigingsrondes, fusies en gebrek aan waardering. Het takenpakket is dusdanig uitgebreidt dat eerder kan worden gesproken van een takkenpakket, ja, de leraar anno 2012 heeft een takkenbaan. Hun onvermoeibare steun aan het onderwijs kan mij soms zelfs ontroeren. Dat zou niet zo moeten zijn. Waaraan herken je een fatsoenlijke samenleving? Aan de manier waarop je met de zwakkere schapen in de kudde omgaat. En daarmee bedoel ik niet de wijze waarop leraren iedere dag proberen er het beste van te maken - steeds vaker met de moed der wanhoop. Ik doel op de autistische wijze waarop wordt bezuinigd. Dat vraagt om professionele begeleiding. Het zou dan ook passend zijn als een paar leraren uit het speciaal onderwijs aanschuift om dit kabinet, verstandelijk beperkt als zij zijn, de juiste keuzes te laten maken.