De stad verandert in een fietspad

    Er moet in Brussel een miljoenensubsidie voor te krijgen zijn, een andere verklaring is er niet: Den Haag wordt bedolven onder de fietspaden. Overal in ons Haagje wordt gewerkt aan de weg in het belang van fietsers. Niks mis mee,  tenzij je andere verkeersgebruikers in de vangrail duwt. Dat is precies wat er aan de hand is: wie met een auto de stad door wil, slingert zich langs een wirwar van eenrichtingsverkeer en zogeheten ‘fietsstraten’; de absurde aantallen wegopbrekingen laat ik hier gemakshalve achterwege. De gemeente werkt aan een ‘logische route’ naar Scheveningen per fiets. Alsof het bijzonder is dat ze dat een keer doen wordt ‘logisch’ er feestelijk bij vermeld. Ook bij mij voor de deur komt zo’n fietspad, onderdeel van de ‘Sterroute’, zoals de ondoorbroken fietsroutes heten. Zo’n 16 parkeerplekken voor onze auto’s verdwijnen en er komt niets voor terug. Krap een jaar geleden werd bij ons in de buurt betaald parkeren ingevoerd. Fraai staaltje bestuur: eerst laten ze je betalen, dan halen ze die door jou betaalde parkeerplekken weg – maar mag je doorgaan met betalen. Automobilisten worden gediscrimineerd ten faveure van de fietser. Dat vergt scherp en rechtvaardig beleid. Maar worden beide partijen tegemoet gekomen? Driewerf neen. De automobilist verliest de laatste jaren veel, heel veel grond in Den Haag. Dat zal onherroepelijk leiden tot sterk afnemende bedrijvigheid.  Ondernemers en consumenten trekken de stad uit, het centrum wordt zoals het centrum van iedere grote stad: een toeristenattractie. Overdag redelijk bevolkt, ’s avonds en in het weekend uitgestorven. Nog een paar grote bedrijven die het redden, de rest is weg. Een levenloze toestand. De fietsroute naar Scheveningen loopt over de Conradkade en Suezkade – die worden ingericht als ‘fietsstraat’. In zo’n straat  is de fietser de bevelhebber en de auto is slechts ‘te gast’. Daar krijg ik dus enorme jeuk van. Hoezo, ‘te gast’? Ik woon hier en ik betaal wegenbelasting. Ik wil graag naam en nummer van de janberepik die deze term bedacht heeft. Ik start bij deze de aktiegroep ‘Te Gas’. Een belangenvereniging die opkomt voor de grootste paria in deze leprakolonie: de auto.